Nie musisz wydawać fortuny w aptece, kupując drogie suplementy diety, wspomagające odporność. Wystarczy, że będziesz pamiętać o 5 aspektach, które pomogą Ci wygrać ze znużeniem i chorobami.

1. Sen

Spokojny i głęboki sen jest gwarantem regeneracji układu nerwowego. Szczególne znaczenie w odbudowie odporności ma głęboka faza snu, zwana REM, w której dochodzi do szybkich ruchów gałek ocznych. Właśnie wtedy wzrasta liczba limfocytów w ciele, a spokojnie przespana noc obniża poziom kortyzolu – hormonu stresu. Sen w wymiarze 7-8 godzin na dobę jest konieczny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. W tym czasie ulega on regeneracji, regulowane są funkcje immunologiczne, wytwarzane są komórki cytotoksyczne (tzw. komórki NK, natural killers) oraz przeciwciała, pozwalające na eliminowanie drobnoustrojów chorobotwórczych.

2. Dieta

Różnorodność warzyw, owoców i ziół niepoddana pasteryzacji – najprostszy sposób na wzbogacenie swojej diety w wartości odżywcze i dostarczenie organizmowi naturalnych narzędzi do obrony przed wirusami i chorobami. Duża ilość witamin, minerałów i żywych enzymów chronią przed przeziębieniami i wszelkiego rodzaju wirusami. Warzywa i owoce najlepiej przyrządzić w lekkiej i pysznej formie – w postaci musów i świeżo wyciskanych soków. Wtedy smakują najlepiej! Smak podkreślą zioła i przyprawy, których wkład w zwiększanie odporności też jest ogromny!

3. Aktywność fizyczna

Nie od dziś wiadomo, że ruch to zdrowie, szczególnie na świeżym powietrzu! Aktywność fizyczna jest ważna w każdym wieku – wpływa na wydolność, ale także zapobiega wielu chorobom. Systematyczna aktywność fizyczna zwiększa wydatek energetyczny, dochodzi wtedy do podwyższonej częstości skurczów serca, zwiększenia ciśnienia tętniczego krwi, zwiększenia częstości oddechów. Następstwem wysiłku fizycznego są zmiany hormonalne i metaboliczne, między innymi wydzielanie adrenaliny, która w prawidłowych warunkach zwiększa sprawność układu odpornościowego.

4. Relaks

Staraj się zbilansować swój dzień w taki sposób, by po kilkugodzinnej pracy przyszedł czas przerwy i relaksu. Spróbuj się wyciszyć – położyć się nawet na kilkanaście minut, zamknąć oczy i dać odpocząć układowi nerwowemu. Odporność przed chorobami psychicznymi może zostać równie łatwo zachwiana, co przy przeziębieniu. Choroby takie jak nerwica czy depresja stały się chorobami cywilizacyjnymi właśnie ze względu zaniedbania ochrony układu nerwowego.

5. Ograniczenie używek

Alkohol, kawa, papierosy niszczą witaminy A, C, E, B oraz mikroelementy, które pomagają zwalczać groźne dla układu immunologicznego wolne rodniki. Babcine sposoby i nalewki „na rozgrzewkę” mogą zadziałać destrukcyjnie, alkohol wzmaga bowiem procesy zapalne, a hamuje produkcję leukocytów, czyli komórek układu odpornościowego.